Little Hamlet
In Little Hamlet laat Skolimowski zijn voorliefde zien voor de onrijpe of ‘kleine’ personages die later zijn speelfilms zouden bevolken. Een stel proletariërs uit Warschau komt bijeen in een verwoest gebouw waarvan eigenlijk alleen nog de trappen overeind staan en dat bezaaid ligt met kranten. Met een liedje van een grammofoonplaat worden de personages voorgesteld als miniatuurversies van figuren uit Shakespeares Hamlet: Hamles, Ofelka, Learcio. (EMK)