Inland
Met zijn tweede speelfilm, na Rome Rather Than You (2006), bewijst Tariq Teguia de belangrijkste nieuwe regisseur van Algerije te zijn. De film werd - toen nog in digitale projectie - vertoond in de competitie van het festival van Venetië. In Inland verbindt hij twee belangrijke oorzaken van ontheemding: de invloed van terreur op de lokale bevolking en de migratie van kansloze mensen op zoek naar een nieuw land.
De intrigerende hoofdpersoon is de topograaf Malek, die een meetopdracht aanneemt in een van de afgelegen westelijke regio’s van Algerije. Hij neemt zijn intrek in een sober basiskamp in de woestijn en wordt daar met argusogen bekeken door de lokale bevolking en de autoriteiten. Zijn geïsoleerde positie verbetert enigszins als hij onder de boeren, die onlangs naar hun dorp zijn teruggekeerd na door islamistische fundamentalisten te zijn verjaagd, een kameraad vindt. Zijn positie is echter kwetsbaar en de omgeving is gevaarlijk vanwege de vele mijnenvelden.
Teguia schept een scherp contrast tussen de stedelijke intellectuele omgeving waaruit Malek is vertrokken en de schrale, onvoorspelbare Sahara, waar de stilte overheerst. Als ’s nachts plotseling mijnexplosies klinken, blijkt Malek niet de enige vreemdeling te zijn. Een Afrikaanse vrouw vlucht naar zijn hut. Malek besluit haar te helpen, maar zij kiest voor een ongewone weg. Teguia filmt spaarzaam, hard maar niet hardvochtig en met vaste hand. Grote menselijke avonturen ontdoet hij van romantiek. Teruggebracht tot de kern worden het grootse, eenzame odyssees. (GT)