Identification Marks: None
De handeling van Skolimowski’s speelfilmdebuut begint op 1 september, de dag waarop het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog wordt herdacht. De film gaat over een dag in het leven van Andrzej Leszczyc, een student viskunde die in de loop van de dag zijn studie opgeeft, het uitmaakt met zijn partner, een andere vrouw ontmoet en weer afscheid van haar neemt om dienst te nemen in het leger. Leszczyc personifieert het psychologisch profiel van de eerste generatie Polen die na de oorlog opgroeide, tijdens de zogenoemde periode van ‘kleine stabilisering’ onder het bewind van partijleider Wladyslaw Gomulka. Hij staat kritisch tegenover de prestaties van de oorlogsveteranen, maar tegelijkertijd voelt hij een innerlijke leegte en is hij op zoek naar een doel in zijn leven.
Identification Marks: None is beroemd zowel vanwege de inhoud als de manier waarop hij is gemaakt. De film is samengesteld uit delen van filmrollen die Skolimowski voor schoolopdrachten kreeg toegewezen toen hij aan de filmschool van Lódz studeerde. Vanwege de moeilijke productieomstandigheden speelde de regisseur zelf de hoofdrol en liet hij zijn toenmalige partner Elzbieta Czyzewska de rollen van de drie verschillende vrouwen spelen. Deze casting en de manier waarop bepaalde visuele motieven zoals trappenhuizen steeds terugkeren, creëren een onwerkelijke sfeer. Aangezien dit debuut van Skolimowski de enige ‘onafhankelijke’ film is die ooit in socialistisch Polen is gemaakt, blijft hij nieuwe generaties kijkers trekken, onder wie regiestudenten die ervan dromen om dit vroege succes van Skolimowski te evenaren. (EMK)