Frozen River
Als ze die ochtend vlak voor kerstmis opstaat, ontdekt Ray dat ze een alleenstaande moeder is. Haar man, een gokverslaafde Mohikaanse indiaan, is er met de aanbetaling van hun nieuwe woonwagen vandoor gegaan. Ray stuurt de kinderen naar school en zegt dat ze haar man niet eens gaat zoeken. Maar dat doet ze toch.
In het reservaat van de Mohikanen vindt ze wel zijn auto, op het moment dat hij gestolen wordt door de Mohikaanse Lila Littlewolf, maar niet haar man. Ray staat er alleen voor en een nieuwe woonwagen lijkt onmogelijk ver weg. Een vreemde speling van het lot is dat juist Lila, de dievegge, een oplossing aanbiedt. Ray en Lila kunnen illegalen de rivier tussen Canada en de Verenigde Staten over smokkelen. De mazen in de wetten van het reservaat zijn daar groot genoeg voor, al blijkt het niet zonder risico.
Frozen River is effectief door zijn grimmige sociaal-realisme, maar de kracht van de film ligt in de keuze voor de actrice Melissa Leo, die een onverzettelijke en door het leven getekende vrouw speelt. Als ze een gat in de woonwagen van Littlewolf schiet, is ze even overtuigend als wanneer ze popcorn voor het ontbijt serveert. De film won de prestigieuze grote juryprijs op het Sundance Film Festival van 2008. (GjZ)