Four Nights with Anna
Four Nights with Anna speelt zich af in het landelijke noordoosten van Polen, waar de tijd lijkt stil te staan. Leon, die is opgevoed door zijn grootmoeder, is een wat dromerige, om niet te zeggen zwakbegaafde man van middelbare leeftijd, die niet voor zichzelf kan opkomen. Door deze zwakheid wordt hij vaak verkeerd begrepen en maken de mensen om hem heen misbruik van hem. Leon wordt verliefd op Anna, een verpleegster in het plaatselijke ziekenhuis. Zij is ooit verkracht, waarvan Leon getuige was. Omdat hij te verlegen is om haar te vertellen wat hij voor haar voelt, glipt hij haar kamer binnen als zij ligt te slapen, doet de afwas, brengt bloemen en probeert zelfs een ring met diamant aan haar vinger te doen, die hij heeft gekocht van zijn ontslagpremie.
Na het weinig succesvolle Ferdydurke (1991) werd Four Nights with Anna aangekondigd als de film waarmee Skolimowski zijn grote vorm weer had hervonden. Sober, maar beladen met symboliek, en gedraaid op slechts enkele zorgvuldig gekozen locaties, doet de film denken aan het werk van Robbert Bresson en Krzysztof Kieslowski, maar ook aan Skolimowski's eigen vroege werk, waarin hij zoveel wist te zeggen met zo weinig woorden. Net als in zijn eerste films vertolkt de muziek datgene wat de personages niet kunnen zeggen: de muziek komt uit hun ziel. Dat geldt met name voor Anna, die nauwelijks aan het woord komt en die we altijd zien door de ogen van Leon. (EMK)