Forbidden Door
Een listige mix van verschillende genres, deze derde film van Joko Anwar. Als scenarioschrijver schudde hij bijna in zijn eentje de Indonesische filmwereld wakker. Anwar is een liefhebber van genrefilm, maar zijn eigen films zijn dat net niet - of ze houden zich niet aan de regels van het genre. Forbidden Door is geen gewone thriller, geen gewone horrorfilm en ook niet zomaar een combinatie van die twee. Een Anwarfilm zullen we dan maar zeggen.
Het leven van een succesvolle beeldhouwer, die zijn roem dankt aan een wel heel letterlijke manier van leven brengen in zijn beelden, wordt op zijn kop gezet als hij meent geheimzinnige boodschappen te ontwaren. Hij denkt dat ze van een gevangen en mishandeld kind zijn, maar waarom die boodschappen overal opduiken is een raadsel. Als hij zich aanmeldt bij een geheimzinnig genootschap dat perverse televisieprogramma’s verzorgt komt hij oog in oog met het jongetje te staan. Hij blijkt in handen van een sadistisch echtpaar te zijn. Een speurtocht naar het gevangen jongetje brengt de beeldhouwer steeds dichter bij zichzelf en hij komt uiteindelijk voor onmogelijke keuzes te staan.
Forbidden Door is een psychologische thriller, maar is ook niet helemaal vrij van bloedspatten. Zonder een uitgesproken horror of ghost movie te zijn is de muur tussen de werkelijkheid en de wereld van de bovennatuurlijke krachten hier flinterdun. Anwar speelt hier een spel met genres en hij beheerst dat spel goed. (GjZ)