Flashbacks of a Fool
Het verhaal begint met het opruimen van de rotzooi in de luxe strandvilla van Hollywoodacteur Joe Scott, in wie we de huidige James Bond-vertolker Daniel Craig herkennen. Maar dit is andere koek. Scott is stevig aan de drank, kibbelt met zijn huisgenote over een door haar opgepikt hondje dat naar zijn smaak al te nichterig is en wordt tijdens de lunch door zijn arrogante agent gedumpt.
Dan loopt hij de zee in, en gaat het verhaal terug in de tijd, naar de jaren zeventig, naar de oostkust van de VS. Een vriendinnetje wijdt de jonge Scott (Harry Eden) in de wereld van David Bowie en Bryan Ferry in. Maar de doortastende verleidingskunsten van de moeder van zijn beste vriend werpen een alles verduisterende schaduw over deze prille liefde.
Baillie Walsh maakte vanaf 1990 onder meer muziekvideo's voor Massive Attack en INXS, reclamespotjes voor Levi’s en de lange documentaire Mirror, Mirror (1996), over een travestiet/prostituee met aids. Met Flashbacks of a Fool heeft hij een toegankelijk drama met een weemoedige ondertoon afgeleverd. Grootste attracties zijn de geduldige spanningsopbouw, het overtuigende spel en niet in de laatste plaats de vormgeving. Dat kan ook nauwelijks anders bij een verhaal dat teruggaat naar het glamrocktijdperk, van een regisseur met een staat van dienst als Walsh. Het dansje op If There Is Something van Roxy Music, waarvan de regel ‘When we were young’ een wrange bijklank krijgt, is onweerstaanbare edelkitsch. (EH)