Daytime Drinking
Een van de charmantste en succesvolste lowbudgetfilms van het afgelopen jaar is het Koreaanse Daytime Drinking. Naar verluidt had de regisseur minder dan 10.000 euro beschikbaar voor het draaien van zijn debuut, hetgeen hem noodzaakte om met een zeer kleine crew, authentieke locaties en natuurlijk licht te werken. Zoals velen al hebben opgemerkt, doet de toon van het verhaal denken aan die van Jim Jarmusch.
Een jongeman, Hyuk-Jin, is net gedumpt door zijn vriendin. Met vrienden drinkt hij zich een stuk in zijn kraag. Enorme hoeveelheden soju worden naar binnen gegoten. Om hem op te monteren, overtuigen zijn vrienden hem ervan de volgende dag samen naar een hotel aan de kust te reizen dat gerund wordt door een familielid. Maar als Hyuk-Jin daar aankomt, is er niemand en alles is dicht. Iedereen is hem vergeten.
Het is het begin van een reis vol misverstanden en obstakels, en met een wisselend reisdoel. De gereserveerde Hyuk-Jin ontmoet vele nieuwe, niet altijd betrouwbare mensen om mee te drinken. Hij laveert tussen de troost van dronkenschap met gezelschap en de onvermijdelijke kater. Uiteindelijk zal hij langzaam de feiten van zijn eigen leven, zijn naïviteit en zijn vriendschappen onder ogen moeten zien. Winnaar van de prijs voor de beste film op het festival van Jeonju. (GT)