Among the Clouds
Among the Clouds is het speelfilmdebuut van de Iraanse regisseur Rouhollah Hejazi. De film werd vertoond op het Fajr Film Festival 2008 in Teheran, en won daar ook een prijs. Het verhaal speelt zich af bij een grenspost tussen Iran en Irak en schetst een onvergetelijk beeld van deze verre wereld.
Malek is een Iraanse tienerjongen die wat bijverdient met het sjouwen van bagage voor toeristen en bedevaartgangers bij de Iraans-Irakese controlepost. Op een dag ziet hij de prachtige Noura, een jonge Irakese die haar brood verdient door Arabische pelgrims vanuit Irak over de grens te helpen en ze wegwijs te maken in de nabijgelegen Iraanse stad. Malek kan zijn ogen niet van Noura afhouden en benut iedere gelegenheid om een glimp van deze schoonheid op te vangen. Intussen werkt hij gewoon door en probeert hij zijn gevoelens verborgen te houden.
Noura maakt misbruik van zijn naïviteit en zijn gevoelens en vraagt hem of haar wil helpen: kan hij een paar tassen dragen voor haar klanten? Malek aarzelt geen seconde, maar Noura heeft nog meer plannetjes. De knul raakt betrokken bij de gevaarlijke smokkel van spullen en mensen, waardoor hij ernstig in de problemen kan komen. Als Noura verdwijnt, besluit hij haar te gaan zoeken in Irak, in de stad die het dichtst bij de grens ligt. Dan volgen gevaarlijke situaties en ontnuchterende ontdekkingen. (LC)