Waltz in Starlight
Een eerste speelfilm van een fotograaf met een ervaren en getraind oog. De persoonlijke film reconstrueert een episode uit de jeugd van de fotograaf/filmmaker, waarin vooral de door hem bewonderde en geliefde grootvader centraal staat.
De film opent met de thuiskomst van de jonge fotografiestudent Nobuto, het alter ego van de filmmaker. De film is huiselijk als een homemovie. Hij is gedraaid in het plaatsje Hamamatsu, in en rond het huis waarin de maker opgroeide en zijn grootvader zijn laatste jaren beleefde. De grootvader was een zogenoemde manzai-performer. Manzai is een specifiek Japanse vorm van stand-upcomedy. Voor de rol van grootvader werd een authentieke manzai-komiek gecast, die plaatselijk bekend werd onder de artiestennaam Koishi Kimi (Tsutomu Shinohara). De oude artiest is dus amateur als filmacteur, en ook alle andere rollen worden door amateurs gespeeld. Zo spelen ook twee zwakbegaafde jeugdvrienden van de maker, Hiro-chan en Ei-chan, een rol.
Dit alles geeft de film zijn bijzondere waarheidsgetrouwe sfeer. De filmmaker/fotograaf was duidelijk niet uit op oogstrelende plaatjes, maar op beelden die zijn herinneringen naar het doek konden vertalen. De film vertelt van het naderende einde van Takuji, de manzai-naam van de grootvader, maar heeft geen strakke verhaallijn. Hij toont het dagelijkse leven in flarden en fragmenten. Als het leven zelf. (GjZ)