The Nine Monads of David Bell
De installatie The Nine Monads of David Bell (2007) van Luke Fowler is een uitvloeisel van zijn film What You See Is Where You’re At (2001), een portret van de Kingsley Hall-gemeenschap (Philadelphia Association 1965-1969). Dit lichtend voorbeeld van de antipsychiatriebeweging verschafte een alternatief model voor de inrichting en bekritiseerde de geaccepteerde opvattingen over behandeling en de dokter/patiënthiërarchie.
The Nine Monads of David Bell, die zich richt op een bewoner van Kingsley Hall, is een nadere beschouwing van zijn wereld. David Bell was een wiskundige die in de jaren vijftig naar Londen verhuisde om te werken als computerprogrammeur. Na een onopgehelderd ongeluk in een kerncentrale werd Bell behandeld in Kingsley Hall. Ondanks de klinische diagnose ‘puur schizofreen’ werden zijn woorden gewaardeerd en vastgelegd. Ze zijn verweven in de opnamen die gepresenteerd worden naast Fowler’s originele film What You See Is Where You’re At.