‘Veel te esoterisch, zelfs voor mij,’ zei McLaren over zijn The Flicker Film. De meest abstracte studie van deze beroemde animator werd dermate genegeerd dat hij nu doorgaans als ‘onafgewerkt’ wordt bestempeld, hoewel de explosie van de stroboscopische, bijzonder intense beeldenreeks, die het resultaat is van afwisselend zwarte en witte beelden met een aanstekelijk syncoperende soundtrack, niet alleen behoorlijk compleet aanvoelt, maar ook zeer geestverruimend.