The Cabinet of Dr. Ramirez
Deze dialoogloze film van operaregisseur Peter Sellars is losjes gebaseerd op de Duitse, expressionistische mijlpaal The Cabinet of Dr. Caligari uit 1919. Die klassieker beklijft vooral door de beelden; een levendige beschrijving van het wereldbeeld van een krankzinnige.
Maar dit is geen remake. Aan de basis van dit filmproject ligt één sterk, helder idee: dat de afgrijselijk verontrustende setting van de originele film - een wereld vol angstaanjagende lichtcontrasten waarin alles uit balans is - niet zover afligt van het huidige New York.
De film is grotendeels opgenomen in de omgeving van Wall Street, met de bedoeling een specifieke variant te creëren van het stadsinferno van de witte boorden. Anders dan films als Wall Street en Working Girl, die gaan over snelheid, macht en opklimmen, laat The Cabinet of Dr. Ramirez zien hoe de steile helling van de neerwaartse economische spiraal eruit ziet en hoe die voelt.
Peter Gallagher en Joan Cusack spelen twee jonge, succesvolle effectenmakelaars wier persoonlijke en professionele leven afbrokkelt, samen met de economie. Ze hebben een reeks steeds bizarder wordende ontmoetingen met dr. Ramirez (Ron Vawter), Cesar de slaapwandelaar (Michail Barisjnikov) en met een aantal leden van de Wooster Group.
De soundtrack bestaat uit twee stukken, Harmonielehre en Harmonium, van John Adams, met wie Sellars vaak samenwerkt.