Een klein Egyptisch politieorkest reist naar Israël om er te spelen bij de opening van een Arabisch cultureel centrum. Eenmaal aangekomen op het vliegveld, is er niemand om ze op te halen. Op goed geluk stappen ze zelf op de bus - om na wat spraakverwarring in een afgelegen woestijnstadje te stranden. 'Er is hier geen Arabisch cultureel centrum. Er is hier zelfs helemaal geen cultuur', krijgen ze er te horen. De eerstvolgende bus terug gaat pas een dag later. De bandleden moeten de tijd zien te overbruggen, en leggen schoorvoetend contact met de lokale bevolking.
Het tragikomische The Band’s Visit, speelfilmdebuut van regisseur Eran Kolirin, speelt op lichtvoetige en ontroerende wijze met cultuurverschillen tussen de Arabische en Israëlische personages, maar ook tussen generaties. Een hoofdrol is weggelegd voor de onverwoestbare kracht van muziek als universeel communicatiemiddel dat grenzen van wat voor aard dan ook kan doen vervagen.