Strizh
Abai Kulbai's komische korte film Apple is op het IFFR 2004 vertoond en had internationaal succes. Dit jaar vertoont deze regisseur hier zijn speelfilmdebuut Strizh. In zijn portrettering van het leven van jonge mensen in Almaty lijkt de film op het werk van andere regisseurs van deze generatie, zoals Nariman Turebayev en Erzhan Rustembekov. Alle drie hebben ze gestudeerd onder Ardak Amirkulov aan de kunstacademie van Almaty. Zij zijn de eerste generatie Kazachstanen die niet, zoals hun oudere collega's, de Moskouse filmschool VGIK hebben doorlopen.
Het tienermeisje Ainur weet zich geen raad met haar gevoelens en is op zoek naar haar identiteit. School is balen, want haar klasgenoten pesten haar. Thuis is ook balen, want haar hoogzwangere moeder heeft meer aandacht voor haar alcoholistische vriend dan voor haar dochter. De enige bij wie ze een beetje rust kan vinden, is haar vader. In haar vriendin Asel denkt Ainur een zielsverwant te hebben gevonden, totdat die haar samen met haar moeder valselijk van iets beschuldigt. Het leven heeft nog meer moeilijke momenten in petto, en Ainur begint zich eenzaam te voelen.
Strizh lijkt zo’n film over volwassen worden, die eigenlijk een heel universeel thema heeft. Bijzonder is dat de kijker een blik wordt geboden op de jonge generatie in Almaty, die niets weet van het sovjetverleden en zoekt naar haar eigen identiteit. De film werd gedraaid binnen de traditie van de moderne Kazachse cinema, maar biedt wel iets nieuws. (LC)