Seven Intellectuals in Bamboo Forest Part 1-5
Van alle momenteel befaamde hedendaagse Chinese beeldende kunstenaars is Yang Fudong de meest fameuze. Zijn werk werd op de laatste Biënnale van Venetië zeer uitvoerig in de hoofdtentoonstelling opgenomen. Op een vorige Biënnale was hij ook al aanwezig, en eigenlijk zijn er de laatste jaren weinig grote tentoonstellingen van hedendaagse internationale kunst geweest waarvoor hij niet werd geselecteerd.
Zijn werk is echter buitengewoon filmisch en wordt ook als film gemaakt. Met acteurs, op 35 mm en in zwart-wit. Het is prachtig gedraaid en intrigerend symbolisch werk. Het is zwanger van de filmische verwijzingen, van de Shanghai-cinema van de jaren twintig en dertig tot de Franse nouvelle vague. Nog voller is het met elementen en fenomenen uit de Chinese samenleving, van de huidige economische hysterie tot de filosofische verhalen van oude dynastieën. Zijn esthetische idioom is nadrukkelijk dat van een filmmaker, toch wordt hij bijna uitsluitend gepresenteerd binnen een context van beeldende kunst, en nauwelijks of niet op bijvoorbeeld filmfestivals. En dat is eigenlijk vreemd. In Venetië vertoonde hij ook deze uit vijf delen bestaande reeks Seven Intellectuals in a Bamboo Forest. Ieder deel heeft een lengte tussen een halfuur en een uur en voor ieder deel was een forse doos gebouwd, wit van buiten en zwart van binnen, die als even zovele bioscoopjes fungeerden. Indrukwekkend, maar het deed het verlangen groeien om de reeks ook eens als film in een bioscoop te zien. (GjZ)