Secret Sunshine
Het is niet eenvoudig om in kort bestek het bereik en de diepgang te schetsen van Lee Chang-Dongs tot het einde toe onvoorspelbare film. De jonge weduwe Lee Shin-Ae verhuist naar Miryang (= Secret Sunshine), de geboortestad van haar overleden echtgenoot, in de hoop een nieuw leven op te bouwen met haar zoontje. Ze hoopt als pianolerares aan de slag te kunnen. Shin-Ae ontmoet er een verlegen garagehouder die voorzichtig maar vasthoudend zijn interesse laat blijken, en is ondertussen ook onderwerp van de bekeringsdrift van plaatselijke christenen, die haar verlies verbinden aan haar (on)geloof. Shin-Ae zal echter nog veel meer op de proef gesteld worden. Haar zoontje wordt ontvoerd en vermoord, waarna ze instort. Ze wordt een speelbal van haar emoties, van haat en vergeving tegelijk, van geloof en hysterie, van weerzin en standvastigheid. Hier wordt ook duidelijk waarom iedereen de fenomenale Jeon Do-Yeon haar bekroning als beste actrice in Cannes zo gunde.
Een beetje zoals Bresson het ezeltje Balthazar bekeek, zo beschouwt de regisseur - enige jaren geleden nog jurylid in Rotterdam - zijn tragische heldin. Zonder enig effectbejag en onsentimenteel, maar ook met groots inzicht. Lee: 'Dit is een film over leven, en in het leven gebeurt van alles, maar we weten nooit wat er zo dadelijk gaat gebeuren. Dit mysterieuze, geheimzinnige aspect van waar het leven om draait, vanaf het begin, dat wilde ik laten zien.' (GT)