Rebel, Jiro’s Love
Rebel, Jiro's love is de tweede film van een filmmaker die in korte tijd vier films maakte, die allevier op dit festival te zien zijn. De titelrol Jiro wordt gespeeld door Uchibori Yoshiyuki, die ook in andere films van Ishii speelt, zoals Girl Sparks. Ishii lijkt in zijn films een groep nieuwe acteurs te laten rouleren, die je niet in andere Japanse films tegenkomt.
Jiro is een dikkige en onhandige jongeman die erg ontevreden is met zijn uiterlijk. Hij kan moeilijk zijn draai vinden en het lijkt al helemaal buiten zijn mogelijkheden te liggen om een vriendin te krijgen. Toch wordt hij op een goed moment verliefd op het fabrieksmeisje Rinko. Ze trekt bij Jiro in vanwege zijn aanhankelijkheid en onschuld. Hij laat zich door Rinko als een soort huisdier behandelen, maar hij is gelukkig. Helaas zal dat geluk niet al te lang duren. Wanneer Jiro toevallig het lijk van een vermoorde vrouw vindt, raakt zijn leven uit balans. Hij kon het moderne leven toch al niet goed aan en nu wordt dat alleen maar erger.
De films van Ishii kenmerken zich door een bizarre, droge en soms erg directe humor. Een man staat midden in een wei te zingen en door diezelfde wei loopt iemand in een soort ruimtepak. Dat kan in de films van Ishii, die de vreemdste dingen zonder enige ophef laat zien - een ogenschijnlijk nonchalante manier van filmen, die in feite zeer origineel is. (GjZ)