Persepolis (Original Version)
Op de autobiografische stripboeken van de in Iran geboren Marjane Satrapi gebaseerde animatiefilm, waarvoor zij zelf het scenario schreef en samen met cartoonist Vincent Paronnaud de beelden bedacht. Zowel de oorspronkelijke stripverhalen als de film verbeelden het humoristische, intieme en politiek kritische verhaal van de negenjarige Marjane. Zij groeit op tijdens de Islamitische revolutie in Iran en wordt na de daaropvolgende machtsovername om veiligheidsredenen door haar ouders naar een Weens internaat gestuurd.
Persepolis vertelt de pijnlijke en complexe geschiedenis van een land van binnenuit maar vormt daarnaast het eigenzinnige en vaak luchtige ‘dagboek’ van een intelligent, eenzaam, in diaspora opgroeiend meisje. Een meisje dat worstelt met de thema’s die elke tiener over de hele wereld uit zijn slaap kunnen houden. Scherp maar tegelijk zachtaardig is de film bovendien een hommage aan een modern, warm gezin dat zich staande moet houden in een tumultueus land met een ongewisse toekomst. Nadat Marjane eerst weer is teruggekeerd naar Iran verruilt ze uiteindelijk haar geboorteland voor Parijs. Daar begint ze haar indrukwekkende oeuvre. Eén van de stemmen in Persepolis wordt dan ook vertolkt door Catherine Deneuve.