Paranoid Park
Gus Van Sant is een van die zeldzame regisseurs die zichzelf niet graag herhalen. Ook in zijn laatste film wordt het filmmaken weer een beetje opnieuw uitgevonden. De film speelt zich af in de wereld van jonge skaters. Skaten is geen sport, maar een stijl van leven. Een marginaal leven en ook een leven dat draait om sensatie.
Om de skatewereld overtuigend weer te geven, werkte Van Sant hier met zeer jonge amateuracteurs. Hij vond ze middels oproepen op MySpace, een van de onder jongeren populaire sociale netwerken op internet. Om de duizelingwekkende ervaring van het al of niet onder invloed van drugs over een skatebaan razen weer te geven, filmde meestercameraman Chris Doyle behalve op 35mm ook op Super8 en in een veelheid aan stijlen.
De hoofdpersoon is Alex (Gabe Nevins). Hij is 16 jaar en nog nieuw op de legendarische skatebaan Paranoid Park. Op een nacht laat hij zich meetronen naar een rangeerterrein. Tijdens een verwarrend moment gebeurt daar een ongeluk waarna het verhaal, dat is gebaseerd op een tienerboek van Blake Nelson, thrillerachtige trekken krijgt. Maar een genrefilm is Paranoid Park zeker niet. Eerder is het een van de meest experimentele en ook meest psychologische vertellingen van Van Sant. Een film met een soms benauwende atmosfeer, waarin Van Sants vertrouwde Portland een heel nieuwe gedaante krijgt. (GjZ)