Own Death
Péter Forgács staat bekend als een meester in het maken van installaties en films die zijn gebaseerd op ‘found footage’ uit de periode tussen 1930 en 1950. Met die films heeft hij, op zijn zeer eigen poëtische wijze (met muziek, geluid en voice-over), een wonderbaarlijke nieuwe kijk gegeven op vele historische gebeurtenissen in de vorige eeuw, vanuit het gezichtspunt van de mensen die toen leefden.
In zijn nieuwste film kiest hij voor een enigszins andere aanpak, omdat dit zijn eerste fictiefilm is. De film is gebaseerd op een korte roman van de Hongaarse schrijver Péter Nádas. Er is wel found footage in verwerkt, maar niet veel. De rest bestaat uit nu gedraaid zwart-wit-materiaal. De Nederlandse filmmaker Peter Delpeut omschrijft dit werk als volgt: ‘Doodgaan valt niet mee, vooral niet als je ook nog dringend wat drukproeven moet afmaken.’ Péter Nádas wist dit in zijn korte roman Own Death op schitterende manier over te brengen, en dat heeft nu een geniale equivalent gekregen in de beelden die Péter Forgács erbij bedacht heeft. Sinds India Song van Marguerite Duras is het samengaan van literatuur en cinema niet zo geslaagd geweest als in deze Forgács-verfilming van het verhaal van Nádas. (LC)