Nothing Personal
Eerdere Tiger Award-winnares Larisa Sadilova kijkt wederom met scherpe blik naar de psychologie van gewone mensen. Voor haar vierde film, Nothing Personal, schreef ze zelf het scenario, waarin ze elementen verwerkte van een detectiveverhaal: voyeurisme, spanning en hartstocht.
Privédetective Zimin krijgt de opdracht om een appartement in de gaten te houden. Hij installeert zijn microfoons en camera's en begint met het bespieden van Irina, een apotheker van middelbare leeftijd. Steeds dieper dringt hij in haar privéleven door. Hij komt alles te weten over haar intieme geheimen en emoties en raakt meer en meer geïnteresseerd. Irina's leven fascineert hem en vult de leegte in zijn eigen saaie bestaan en huwelijk. Net als hij zich begint af te vragen waarom hij deze Irina moet bespioneren, komt hij erachter dat hij een fout heeft gemaakt: hij had de camera's in de flat naast die van haar moeten plaatsen. In het ‘goede’ appartement treft hij een blonde del aan en haar minnaar - een nouveau riche die zich er waarschijnlijk van wil verzekeren dat hij de enige in haar bed is. Conform zijn opdracht volgt Zimin nu het leven van de blondine. Maar zijn gedachten keren steeds terug naar Irina, die een factor van belang is geworden in zijn echte leven. Zijn vrouw vermoedt wel iets, maar desondanks besluit Zimin om contact te leggen met de eenzame, melancholieke Irina. (LC)