Schilder Ed Ruscha wordt vaak geassocieerd met schilderijen die woorden uitbeelden. Hij is ook bekend van zijn ‘wereld vanuit een auto’, waarbij hij zich concentreert op het kenmerkende landschap in en rond Los Angeles. In 1963 begon Ruscha aan een serie fotoboeken waarin hij het gewone leven in Los Angeles vastlegde. Voor Every Building on the Sunset Strip, bevestigde Ruscha een Nikon achter op zijn pick-uptruck en fotografeerde elk gebouw dat hij passeerde. In de zomer van 1966 testte hij een typemachine door deze uit een snel rijdende Buick te gooien. Hij legde het vast alsof het om een verkeersongeluk ging, waarbij automobiliteit botst met typografie en de regels op de pagina als het ware samenvielen met die van de weg.
Even belangrijk als typografie was voor Ruscha de impact van film. Veel van zijn schilderijen weerspiegelen de manier waarop eindtitels in beeld komen. Zijn oeuvre bevat een aantal werken dat verwijst naar de laatste woorden in films: The End. In een serie uit de jaren zeventig en tachtig vermengt de panoramische cinemascopeprojectie het letterlijke en het laterale in één klap, waarbij de tekst omgevormd wordt tot een eindtitel. In de context van Hollywood is het maken van een film over een automonteur geen vreemd intermezzo in de carrière van deze ‘conceptuele pop artist’. Ruscha heeft verklaard dat film van grote invloed is geweest op zijn keuzes als kunstenaar; zelf heeft hij twee korte films geregisseerd (Premium is uit 1971).