Megumi
In deze ongewone film worden diverse genres met elkaar vermengd. In de eerste plaats documentaire met fictie, maar het is ook geen gewoon docudrama. Ook de documentaire gedeelten bevatten fictionele elementen en de fictiegedeelten blijven steeds dicht bij de werkelijkheid. De film vertelt het verhaal van een dramatische verdwijning. Op 15 november van het jaar 1977 verdween het Japanse schoolmeisje Megumi Yokota als bij toverslag van de aardbodem. In de gedaante van de actrice Janica Draisma bezoekt de filmmaakster het kustplaatsje Niigata waaruit Megumi verdween. Na dertig jaar is de familie en de omgeving van het meisje nog steeds verbijsterd. Nog steeds vol ongeloof. Nog steeds vol onverwerkt verdriet. Inmiddels is wel bewezen dat Megumi door spionnen ontvoerd is naar Noord-Korea. In die tijd zijn vanuit Japan zeker dertien mensen ontvoerd om Noord-Koreaanse spionnen vloeiend en natuurlijk Japans te leren spreken. De ouders van Megumi zijn ervan overtuigd dat hun dochter nog leeft, al beweert Noord-Korea dat ze inmiddels zelfmoord heeft gepleegd.
De filmmaakster heeft vooral een poëtisch en emotioneel verhaal willen vertellen. Daarom gebruikte ze speelfilmelementen om het verlies zichtbaar te maken. De politieke kant van het verhaal stond bij haar niet voorop. Ze raakte onder de indruk van de hoop en kracht van de ouders en mét hen ging ze erin geloven dat Megumi nog steeds in leven is. (GjZ)