La France
Camille, een jonge Franse vrouw, wacht elke dag op nieuws van haar echtgenoot, die ver weg aan het front van de Eerste Wereldoorlog dient. Op een dag arriveert er een brief waarin hij zonder verklaring meldt een einde aan de relatie te maken. Camille laat het er niet bij zitten: ze verkleedt zich als man en gaat op weg. Ze komt terecht bij een door niemandsland rondzwervend regiment. Het is het begin van een bevreemdende tocht in de schaduw van een oorlog. Zoals het maar zeer langzaam tot de soldaten door wil dringen dat Camille een vrouw is, zo dringt ook de werkelijkheid van de oorlog, die we eigenlijk alleen maar te horen krijgen, maar langzaam tot de jonge vrouw door. Ook het regiment heeft geheimen, die we hier niet zullen verklappen, maar die te maken hebben met de wens Atlantis, het neutrale land onder de zeespiegel, te bereiken, weg uit La France.
Bozons eerste lange film werd bekroond met de Prix Jean Vigo voor beste Franse debuut. Niet alleen is het een intense, spook- en sprookjesachtig gefotografeerde film met een originele kijk op de Eerste Wereldoorlog; het is ook een zeer amusante film, onder meer doordat het regiment op verrassende momenten in muzikale intermezzo's uitbarst, die zich het best laten omschrijven als de Beatles die op zelfgemaakte instrumenten Franse volksmuziek ten gehore brengen. De hoofdrollen zijn voor de onontkoombare Sylvie Testud en Pascal Greggory, en er is een fraaie cameo voor Guillaume Depardieu. (GT)