Kranky Klaus
Kranky Klaus maakt deel uit van een reeks documentaires waarin Cameron Jamie Europese en Amerikaanse volksrituelen vastlegt. Tot zijn verbazing kwam de regisseur erachter dat er binnen de westerse gevestigde kunstorde weliswaar uitgebreid aandacht is voor folkloristisch en ritualistisch erfgoed uit voormalige koloniën, maar dat de eigen geschiedenis eigenlijk veronachtzaamd wordt. Kranky Klaus is qua vorm een 'objectieve', hoewel vaak midden in de actie tot stand komende registratie van het zogenaamde Krampusritueel in Oostenrijk. Hierin lopen met harige pakken, grote tanden en imposante geweien getooide mannen in de kerstperiode van deur tot deur om er als Krampus-demonen mensen op te jagen en aan te vallen. Ze zijn in het gezelschap van een Sint Nicolaasachtige figuur die vervolgens de menigte kalmeert. Het ritueel stamt af van heidense pre-christelijke gebruiken die voorafgingen aan de huidige minder agressieve maar totaal gecommercialiseerde kerstactiviteiten. Krampus vormt als het ware een merkwaardige combinatie tussen Kerst en Halloween. Jamie voegde aan zijn observaties van dit opmerkelijke jaarlijks terugkerende fenomeen een soundtrack toe van The Melvins, de spraakmakende rockband uit de omgeving van Seattle. Hun lange harde akkoorden zetten het typisch Oostenrijkse gebeuren in een heftig elektronisch kader dat niets meer met Kerst te maken heeft, maar refereert aan een Amerikaanse straatcultuur die zo zijn eigen wetmatigheden kent.