Go with Peace Jamil
Het aangrijpende drama draait om Jamil, een Arabische jongeman die in Kopenhagen betrokken is bij het vereffenen van oude rekeningen - tegen wil en dank, maar daarom niet minder gewelddadig. Shargawi schetst met zijn kleurrijke Arabische cast op volwassen, trefzekere wijze het Arabische immigrantenmilieu in een grote westerse stad, waar amper een woord - in dit geval - Deens aan te pas komt. De tragedie wordt voortgedreven door de kracht van familiebanden, en de loyaliteit en opofferingsgezindheid tussen vrienden, de religieuze scheidslijnen binnen de Arabische gemeenschap, en door Jamils liefde voor zijn zoontje en zijn vrouw, van wie hij vervreemd is geraakt.
Shargawi: 'Op een bepaalde manier komen de karakters in mijn verhaal voort uit vooroordelen van mensen over Arabieren, maar in de eerste plaats wilde ik laten zien dat Arabieren meer zijn dan opgewonden maniakken met bomgordels. Ik wilde in hun gedachtewereld komen, en het verdriet en de ontberingen van veel mensen uit het Midden Oosten tonen. Maar ook de schoonheid van de Arabische cultuur, hoe de subtiele Arabische taal gebruik wordt, en de warmte en de liefde die bestaat tussen de meeste Arabieren.' (GT)