Flower in the Pocket
Een film zonder moeder. Een film met een vader die zich in zichzelf heeft teruggetrokken. En vooral een film met twee charmante boefjes die de toeschouwer achteloos inpalmen. Terwijl de vader zich volledig werpt op zijn etalagepoppenbedrijf, en liefde lijkt te zoeken bij de levenloze modellen, schuimen de zoontjes Ma Li Ahh and Ma Li Ohm de straten af. Onttrokken aan het oog van volwassenen, beleven de jongens grote en kleine avonturen en vinden ze een kleine kameraad in de vorm van een jong hondje. Hij wordt het dierbaarste wat ze hebben, maar ze dreigen het al snel te verliezen.
De film is een bijna exemplarisch voorbeeld van wat de Malaysian New Wave is gaan heten. In feite een kleine golf van hecht samenwerkende filmmakers die met kleine budgetten innemende speelfilms maken op digitale video, waarbij de betrokken filmmakers optreden als producenten, scenaristen, crew of zelfs acteurs van elkaars films. Zo is filmmaker en cameraman James Lee hier te zien in een van de hoofdrollen (de vader).
Maar Liew Seng Tat is op geen enkele manier inwisselbaar met de andere Maleisische filmmakers. Zijn film en zeker ook zijn eerdere korte films hebben een uitgesproken eigen stijl en toon die zich kenmerkt door een melancholisch absurdisme en een licht perverse vrolijkheid. Zo zweeft de film op een ongrijpbare manier in tussen een kinderfilm en een film voor eigenlijk zeer volwassenen. (GjZ)