En la ciudad de Sylvia
Met minimale visuele middelen, zonder uitgesponnen plot, creëert de regisseur een maximum aan potentie. Hij grijpt terug op de meest traditionele voorbeelden van beeldopbouw, zoals het point-of-view-shot, en past deze op een zo vasthoudende, veelzijdige en bepalende wijze toe dat film weer eens wordt teruggebracht tot zijn oorspronkelijke kracht. Herinnerend aan filmmakers en schilders als Murnau, Ozu, Tati, Godard en Manet bouwt hij aan een hommage aan het pure beeld, de vrouw en de stad. Waar zij verdwijnt, komt de omgeving omhoog, sensueel, geladen. De complexe visuele choreografie die Guerín daarbij toepast, maakt En la ciudad de Sylvia tot een krachtmeting met de kijker, die zich mee moet laten voeren in dit sfeervolle labyrint.