De match
Een minutieuze reconstructie van een nauwgezet en feitelijk wetenschappelijk politie-onderzoek. De grondigheid waarmee de film feiten onderzoekt, plaatst andere en ogenschijnlijk bijkomstige zaken in het centrum van de aandacht. In eerste instantie brengt de film een onthutsende misdaad in kaart, maar uiteindelijk wordt de mentaliteit van een volledige gemeenschap onthuld.
De systematische benadering en de strakke montage van de bekentenissen maken de film tot een spannende puzzel. Het feit dat het raadsel in werkelijkheid al is opgelost en de dader al gevonden en berecht is, maakt voor de spanning van de film verrassend genoeg niet uit.
De titel van de film slaat op het moment dat er een DNA-profiel wordt gevonden dat identiek is aan dat van het verdachte materiaal. De film brengt onder meer de angst van de onderzochte mannen naar voren om abusievelijk te worden gematcht met de dader. Een dader die zo werd veracht, dat ze zich niet konden voorstellen dat hij uit hun eigen gemeenschap kwam. (GjZ)