Dagen zonder lief
Krap drie jaar na zijn debuut Steve + Sky levert de Vlaamse regisseur Van Groeningen zijn tweede speelfilm af. Dagen zonder lief is een frisse variatie op een bekend thema: twintigers op weg naar de dertig kijken om naar hun jeugd, die voorgoed voorbij is.
Op het eerste gezicht hebben de vier vrienden uit Dagen zonder lief het goed voor elkaar: Zwarte Kelly leidt een flitsend bestaan in de fashionscene van New York. Frederic heeft een rijk vriendinnetje en staat op het punt om naar Brussel te verhuizen. Kurt heeft vrouw, kind én labrador, en runt een webwinkel voor robogadgets. En kroegbaas Nick? Ach, die is gewoon zijn flierefluitende zelf. Als Zwarte Kelly onverwacht terugkeert naar haar oude woonplaats - om 'iets aan haar moeder te vragen' - is zij ongewild de katalysator van heftige gebeurtenissen. Iedereen doet zijn best om de sfeer weer als vroeger te maken, maar er is te veel veranderd. Frederic zit zwaar onder de plak bij zijn lief en Kurt leidt aan mysterieuze black-outs. Als Kurt zijn vrouw en kind plots in de steek laat, gaan Frederic en Nick naar hem op zoek.
In alle rust en met sobere stijlmiddelen schetst Van Groeningen de innerlijke wereld van de hoofdpersonen. De straten en pleinen van de stad zijn uitgestorven, steeds weer rijden ze rondjes op dezelfde rotonde. De prachtige jazzy filmmuziek van pianist Jef Neve draagt bij aan de weemoedige sfeer.