Een film die door velen in het thuisland van de maker werd gehaat. Bashing raakte een gevoelige snaar, en het succes van de film buiten Japan - zo werd hij opgenomen in de prestigieuze competitie van Cannes - werd de maker ook nog kwalijk genomen. Hij zou zijn land te schande hebben gezet.
De film is gebaseerd op een ware geschiedenis die veel media-ophef veroorzaakte. In 2004 werd een aantal Japanse vrijwilligers van een hulporganisatie in Irak gekidnapt. In dat jaar overkwam dat wel meer vrijwilligers en journalisten van diverse nationaliteiten, maar de Japanse gijzelaars werden niet gesteund door hun regering. Integendeel: hun werd verweten dat het hun eigen schuld was en dat ze hun land onnodig in de problemen hadden gebracht.
De film volgt het fictieve lot van de jonge Yuko (Urabe Fusako), een van de gegijzelde en weer vrijgelaten vrijwilligers. Na terugkomst in Japan wordt ze door haar plaatsgenoten verstoten en veracht. Aan nationale schande wordt niet licht getild. Het verliezen van de eer, van het gezicht, wordt door Kobayashi in alle zwaarte neergezet. Juist wat verzwegen zou moeten worden, wordt door hem in close gedraaide beelden schel uitgelicht.
Yuko's omgeving blijkt ook na maanden onbarmhartig te reageren. Ze verliest haar baan en zelfs haar vader wordt vanwege haar schande ontslagen. Gedetailleerd en stap voor stap toont de filmmaker hoe Yuko buitenproportioneel wordt gestraft. Tot de toeschouwer de adem bijna wordt benomen. (GjZ)