A Flowering Tree
Deze nieuwe film van de winnaar van de Tiger Award van vorig jaar in de categorie korte film beschouwt op een visueel spannende manier een van de taboes van India - de menstruatie in het licht van hindoerituelen en -overtuigingen. Terwijl in de orthodoxe brahmaanse cultuur de vrouw tijdens de menstruatie wordt beschouwd als onrein en zij geen eten voor andere familieleden mag koken of zelfs maar aanraken, houdt de hoofdpersoon in deze film zich bezig met oude menstruatierituelen en plaatst deze in de context van de aloude Indiase cultuur.
Vipin Vijay kreeg in zijn eigen land India erkenning en won er de prestigieuze Sanskrit Award na zijn ontdekking door het Rotterdamse filmfestival, dat tot nog toe al zijn films heeft vertoond. Hij streeft ernaar zijn mysterieuze, associatieve stijl van vertellen te handhaven; een stijl die de toeschouwer vrijlaat om zich op zijn eigen, persoonlijke manier met het verhaal te identificeren. De filmmaker zelf zegt over deze korte docufictie: ‘Het is een poging om een mannelijke versie te maken van het audiovisuele woordenboek over menstruatie. Over hoe menstruatie de wereld heeft geschapen, een uitleg van de metaformische theorie van de feministische schrijfster Judy Grahn. Een nieuw verhaal over de oorsprong van verhoudingen waarin de menstruatierituelen van vrouwen de wortels vormen van de menselijke cultuur en van het feit dat in de evolutie van de mens vrouwen en mannen duidelijk anders staan tegenover bloed.’ (RS)