3 Days to Forever
Aangewend door een vaardige en vernuftige regisseur blijft de roadmovie een genre met vele mogelijkheden. De reis als metafoor voor de gemoedstoestand van een personage, of zelfs van een heel land zoals hier het geval is, blijft in deskundige handen een onverwoestbare beeldspraak. Na zijn meer geconstrueerde en bewerkelijke film Gie (2005), bewijst Riza nu met speels gemak dat hij het genre fris en nieuw kan presenteren.
De film vertelt het verhaal van een neef (de 21-jarige Yusuf) en zijn nicht (Ambar, 19 jaar). Omdat ze die nacht te lang en te heftig hebben gefeest, missen ze de de volgende ochtend het vliegtuig naar een familiebruiloft in Jogjakarta. Daarom moeten ze het bruiloftscadeau, een servies, met de auto gaan afleveren. Onderweg verdwalen ze en laten ze zich meeslepen in de roes van een onverwacht opwindende reis. Opwindend door de ontmoetingen met vreemde en interessante personen en situaties onderweg, opwindend door de vele discussies die ze voeren over religie, het huwelijk en seks en niet in de laatste plaats opwindend door elkaars gezelschap.
De film is schijnbaar gemakkelijk, maar goed en zorgvuldig gemaakt en heeft het juiste ritme om nonchalance te suggereren. Zoals de titel aangeeft, duurt de reis drie dagen en eigenlijk is dat een dag te lang. Maar wat is een dag op een mensenleven? Wat is een dag op de geschiedenis van een land? (GjZ)