In een klein dorpje ergens op Mallorca meldt Hans, een Duitse klusjesman, zich bij een welgestelde landgenoot. Zijn voorganger heette ook al Hans, zo blijkt. Een onbestemde sfeer kleeft aan diens herinnering. Als de nieuwe, kwetsbare Hans hier achterkomt, raakt hij verwikkeld in een web vol ongrijpbare schijnwaarheden.
De voorwaarden voor een dwingend en onheilspellend verhaal zijn hiermee geschapen. Al snel na zijn aankomst beginnen een aantal zekerheden te schuiven en voelt Hans zich beschuldigd van iets wat hij niet gedaan heeft. Als hij probeert zich van elke blaam te zuiveren, komt hij steeds dichter bij de waarheid, maar raakt hij paradoxaal genoeg steeds verder van zijn eigen identiteit verwijderd.
Misleiding en de onkenbare ware aard van onze identiteit worden door de regisseur in een angstaanjagend maar betekenisvol contrast geplaatst met onze moderne maatschappij, waarin een maakbare maar zelfverzekerde presentatie van onszelf gemeengoed is geworden. Yo gaat over de contouren van onze identiteit en de dunne scheidslijn tussen onszelf en de ander. De film stelt onze eigen geloofwaardigheid ter discussie en bevraagt het verschil tussen wat er gebeurt en wat we dénken dat er gebeurt. Rafa Cortés schreef samen met hoofdrolspeler Alex Brendemühl het scenario van zijn speelfilmdebuut. Dit is wellicht één van de redenen waarom Brendemühls rol hem als gegoten zit. ( SdH)