Western Trunk Line
Western Trunk Line speelt zich af in Xigandao, een grijs industriestadje in het noorden van China waar veel stedelingen - vaak hele families - naar toe werden gestuurd tijdens de Culturele Revolutie. Verre van de ideale plaats om tiener te zijn, anno 1978. De wereld is er klein en er is geen enkel begrip voor iemand die uit de pas loopt.
Geen wonder dat Li Siping in de problemen komt. Hij luistert niet naar zijn dominante, foeterende moeder (soms hilarisch scheldend gespeeld door Zhao Haiyan); zijn vader is een in zichzelf teruggetrokken legerdokter. Zijn jonge, dromerige broertje ‘Vierkante Kop’ wordt aangesteld om ervoor te zorgen dat hij naar zijn werk gaat, maar Siping wil niet deugen. Hij steelt spullen op fabrieksterreinen, hij gluurt naar douchende arbeidsters en probeert naar buitenlandse radiostations te luisteren. Wanneer de achttienjarige Yu Xueyan, een muzikante uit het verre Peking, in het huis tegenover Siping komt werken, krijgt zijn leven langzaam een doel.
Li Jixians tweede speelfilm is een subtiel, elegant verteld drama, dat voortdurend verrast en onverwacht complex uitpakt. Verschillende thema’s - familie, opgroeien, de gevolgen van ontworteling - komen uiteindelijk ontroerend samen in een door cameraman Wang Yu (die ook werkte met onder anderen Lou Ye en Tian Zhuang-zhuang) schitterend gedraaide productie. (GT)