We Will See Kazan in the Broken Microscope
Een film die vanaf het eerste begin zijn eigen regels opstelt. En dit begint al met de titel. De microscoop in kwestie heeft een breuk in de lens, en dit maakt hem veel beter geschikt om de werkelijkheid van de Tataarse stad Kazan onder ogen te krijgen. Wát we in detail te zien krijgen is onnavolgbaar. Hoogtepunt is wel een uit de hand lopende zoektocht van drie vastberaden kerels naar een schijnbaar onzichtbare krekel, verborgen in een frisdrankautomaat. Natuurlijk sneuvelt deze. En dan dat steeds terugkerende, melancholische synthesizermelodietje… Een kleine uitslaande brand maakt er ten slotte maar een einde aan. We Will See Kazan in the Broken Microscope is een bijzonder ontregelend werkje, zoals het alleen in Rusland gemaakt lijkt te kunnen worden.