Two Pencil Durations
Met zijn Solid Light films en installaties (1973-1975) wou McCall de aandacht vestigen op de technische en perceptuele mechanismen van filmprojectie. Onmiddellijk na de realisatie van zijn belangrijkste film Line Describing a Cone realiseerde McCall twee tekeningen waarvoor hij telkens op een systematische wijze de speelduur van een potlood op papier uittestte . Voor Duration of One Pencil uit 1973 baseerde hij zich op het zwarte vierkant van Malevich, voor het monumentale Two Pencil Durations gebruikte hij twee verschillende types potlood, om opnieuw het maximum te halen uit zijn minimalistisch spel met simpele streepjes.