Vechtsporten zijn altijd populair geweest in de Hongkong-genrefilms, maar een judofilm is uitermate zeldzaam. Johnny To maakte deze martial arts-film als hommage aan de Japanse meesterfilmer Kurosawa Akira. Zoals altijd weet To binnen de kaders van de genrefilm steeds vernieuwingen en verschuivingen aan te brengen. Hij is duidelijk een filmmaker die zichzelf fris wil houden en zelden voor dezelfde oplossing zal kiezen.
To neemt de vechtsport en samoeraiverwijzingen ook weer niet al te serieus – bewondering voor Kurosawa of niet. Soms is er zelfs sprake van regelrechte parodie. Naast duizelingwekkend filmisch vernuft valt Throw Down op door een aanstekelijk gevoel voor humor. (Gertjan Zuilhof)