The Mission
Een zelfverzekerde gangsterfilm die zo gemakkelijk speelt met de conventies van het genre dat het genre lijkt te worden opgeblazen. To meet zich hier niet met de minsten: zelf noemde hij Akira Kurosawa's Seven Samurai als referentiepunt - en je kunt niet eens zeggen dat hij bij het grote voorbeeld verbleekt.
Vijf leden van vijf verschillende gangsterbendes krijgen de opdracht een zekere Brother Lung te bewaken. Er zijn diverse moordenaars uit op zijn leven, maar het is niet direct duidelijk wie achter deze actie zit. De vijf gangsters worden gespeeld door de beste en meest coole acteurs die in Hongkong te vinden waren. Francis Ng speelt Roy, een kleine gangsterbaas die samen met zijn rechterhand Shin (Jackie Lui) de kern van de groep vormt. Lam Set speelt de rol van James, de wapenexpert. Roy Cheung speelt Mike, ogenschijnlijk een parkeerjongen, maar feitelijk een gevaarlijke scherpschutter. En Anthony Wong speelt de rol van Curtis, de meest koelbloedige moordenaar van het gezelschap.
Lang hangen ze maar wat rond en doden op stille en sublieme wijze de tijd, totdat ze als roofdieren plotseling in actie komen. Ondanks hun onderlinge verschillen vormen ze een team en daarom kunnen ze standhouden tegen een ongrijpbare vijand. ( GjZ )