The Mark of Cain
Shane Gulliver en Mark ‘Treacle’ Tate zijn twee achttienjarige vrienden die dienen in het Britse leger in Basra, Irak in 2003. De strijdtroepen worstelen om de wankele vrede te handhaven. Wanneer hun populaire kapitein Godber tijdens een patrouille om het leven komt door een bom, keldert de moraal. Er worden verdachten gezocht en opgepakt, en in een door emoties verhitte nacht worden er gevangenen mishandeld. Eenmaal terug in Engeland zitten de jongens vol verhalen en ontreddering. Foto’s van de mishandelingen van gevangenen komen op knullige wijze boven water, en Shane en Treacle staat een berechting te wachten.
Scenarist Tony Marchant raakte gefascineerd door het fenomeen van fototrofeeën. Hij en coproducente Katy Jones interviewden teruggekeerde soldaten, en besloten dat deze verhalen beter tot hun recht zouden komen in fictievorm. Regisseur Marc Munden repeteerde vervolgens de scènes intensief met de acteurs.
The Mark of Cain is een spannende, overtuigende oorlogsfilm geworden, die beter dan het achtuurjournaal sommige akelige aspecten van de oorlog in Irak inzichtelijk maakt. Veel aandacht is besteed aan de realistische aanblik van de strijdtaferelen, aan de couleur locale en aan de psychologische ontwikkeling van de hoofdpersonages. Met grote ambities, maar met een relatief klein budget en een cast van jonge acteurs - waarin vooral Gerard Kearns als Treacle excelleert - is dit nu al een van de beste speelfilms over deze uitzichtloze oorlog. (EH)