The Man of No Return
The Man of No Return is een film in een genre dat in de wereldcinema niet onbekend is, maar dat wel nieuw is voor de Russische filmwereld: een verhaal met veel goed uitgewerkte personages wier levenspaden elkaar kruisen, waardoor ze betrokken raken bij elkaars lot. De verschillende verhalen beginnen bij een ouder echtpaar met drie volwassen kinderen die allemaal hun eigen leven leiden. Tolstoi schreef al: ‘Gelukkige gezinnen zijn allemaal eender; elk ongelukkig gezin is ongelukkig op z’n eigen manier.’
Als het voor ervaren filmers al een hele toer is om een verhaallijn met meerdere subplots bijeen te houden, dan is het dat zeker voor een debuterend regisseur (Grochovskaja heeft net haar studie aan de Moskouse filmacademie VGIK afgerond) - maar het is haar gelukt. The Man of No Return is een uitdagende film waarin goed wordt geacteerd (naast veel nieuwkomers maakt Galina Jovovich, de moeder van Milla, hier een comeback). Alles is vanaf de schouder gedraaid en de vaart blijft er tot het einde in. (LC)