The Little Cotton Girl
Zijn tweede horrorfilm baseerde Mendonça op de legende van ‘het katoenmeisje’: in de jaren zeventig verscheen op bepaalde tijdstippen een dood meisje in de openbare toiletten van Recife, wat iedereen beangstigde. Ook nu nog doet zij mensen opschrikken met haar verschijning in de schaduw. Deze bijzondere meta-docu-thriller werd terecht gewaardeerd, mede dankzij de cinematografische kwaliteiten. De geniaal bewerkte en dicht op elkaar gemonteerde (foto)beelden suggereren een schokkende, vertraagde beweging. In combinatie met de opvallend zorgvuldige geluidsmix benadrukken ze de persoonlijke stijl van Mendonça.