The Journey
De befaamde Bengalese regisseur en cameraman Ghose neemt ons mee op een reis op twee niveaus: het fysieke en het metafysische. Een realistische vertelling en dromerige illusies worden op een bijzondere manier verweven.
Het verhaal volgt de beroemde schrijver Dasrath - indrukwekkend vertolkt door de charismatische Nana Patekar - op een punt in zijn carrière waarop hij de belangrijkste nationale literatuurprijs ontvangt. De mysterieuze heldin uit zijn laatste roman, Lajvanti, wordt de obsessie en muze van de auteur. Hij wordt gegrepen door haar magische zang en dans. Nadat hij een uiterst cynische toespraak heeft gehouden tijdens de prijsuitreiking in Delhi verdwijnt de schrijver ergens in Haiderabad, waar hij achtervolgd wordt door de spoken uit zijn verleden.
De prachtig vormgegeven sequenties van de dans van Lajvanti verbinden het reële op mysterieuze wijze met het surreële. De film doet denken aan de belangrijke Indiase klassieker Umrao Jaan (Muzaffar Ali, 1981) door het memorabele spel van superster Rekha, die in beide films de rol vertolkt van verleidelijke courtisane. Rekha weet het dualisme tot leven te brengen in de complexe geestestoestand van Lajvanti. Deze fascinerende film van veelzijdig talent Ghose, die ook de muziek componeerde, wist de grens uit tussen realiteit en fantasie en heeft een open einde, dat ons doet stilstaan bij de aard van escapisme en ware liefde. (RS)