Summer Palace
Lou Ye, die met Suzhou River (winnaar van een Tiger Award in 2000) al bewees de romanticus onder de Chinese regisseurs te zijn, maakte een - zeker voor Chinese begrippen - zeer openlijk, intens en melancholiek liefdesdrama. Summer Palace speelt zich af tegen de achtergrond van de historische en maatschappelijke ontwikkelingen in zijn land tussen 1987 en 2001.
De mooie, dromerige Yu Hong is afkomstig uit een dorp aan de Koreaanse grens. Ze is zeventien als ze wordt toegelaten tot de universiteit van Peking. Aan het eind van de jaren tachtig, wanneer de wereld schijnbaar overal het juk van onderdrukking van zich afwerpt, zal ze daar de liefde van haar leven, Zhou Wei, ontmoeten. Na de studentenrevolte op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989 wordt Zhou naar een ‘militair zomerkamp’ gestuurd en vertrekt vervolgens naar Berlijn. Pas jaren later treffen ze elkaar per toeval weer.
Mede door de grote rol van seksualiteit doet Summer Palace opvallend intiem en westers aan. Het dynamische camerawerk en het authentieke decor (met een hoofdrol voor Lou Ye’s typische schemerige interieurs) intensiveren de turbulente innerlijke wereld van de jongeren, maar nergens wil die transformeren tot productieve daadkracht. Lou raakt daarmee niet zozeer aan de beperkingen van hedendaags China als aan de universele worsteling van jonge mensen met zichzelf. ( GT)