Strawberry Shortcakes
In zesentwintig jaar tijd maakte Yazaki Hitoshi vier films. In 1992 was hij in Rotterdam met het naar later zou blijken invloedrijke March Comes in Like a Lion, en nu pas keert hij terug. Zijn nieuwe film is milder en publieksvriendelijker dan het strenge werk uit de jaren negentig, maar onderhuids is veel eigenzinnigheid bewaard gebleven. De rijpheid zorgt voor veel psychologisch inzicht en vakmanschap.
De film, gebaseerd op een populaire manga van Nananan Kiriko, draait om vier verschillende jonge vrouwen, die goeddeels langs elkaar heen leven. Ze worden gespeeld door in Japan bekende actrices: Nakamura Yuko (Akiyo), Nakagoshi Noriko (Chihiro), Ikewaki Chizuru (Riko) en Ando Nasanobu (Kikuchi). Ook Nananan Kiriko, de schepster van de manga, speelt een rol. De vrouwen worden paarsgewijs gevolgd en de verhalen blijven de hele film lang parallel lopen.
Het zijn moderne zelfstandige vrouwen en hun verhalen worden met milde spot en een vleugje melancholie verteld. Humor en realistisch drama gaan een fijn verbond aan. Nooit wordt het plat en ook nooit sentimenteel. Zo slaapt Akiyo in een lijkkist om zich bewust te blijven van haar eindigheid, maar dat wil niet zeggen dat de film vol zit met dit soort cartoongrappen. Eerder is de film beschouwend en authentiek in zijn beeld van hedendaags stedelijk Japan. De film is aangenaam en onderhoudend, maar de kijker wordt niet in slaap gesust. (GjZ)