Deze meditatieve film over de innerlijke strijd van een jonge boeddhistische monnik is een juweeltje uit Sri Lanka. De monnik gaat naar een tempel om schilderingen te restaureren. Die verbeelden een morele vertelling waarin Boeddha stelt dat een man met een doel in zijn leven zich daar niet vanaf moet laten brengen door passie, en zeker niet door mooie vrouwen.
De eeuwenoude, prachtige schilderingen bestaan uit sensuele halfnaakte vrouwen en mannen die zich uitleven met feesten, danspartijen en omstrengelingen. Tijdens zijn restauratiewerk trekt een meisje de aandacht van de jonge monnik en hij ontwikkelt seksuele gevoelens voor haar. De gedachtewereld van de monnik wordt hevig beroerd als hij beseft dat hij verstrikt is in een web van aardse verlangens en gevoelens - precies zoals is uitgebeeld op de schilderingen. Deze strijd heeft verrassende gevolgen. De monnik, uiterlijk erg sereen, worstelt met zijn alter ego en wordt gekweld door twijfel en zielenleed.
De debuterende regisseur, Prasanna Jayakody, had het inventieve idee om twee acteurs te gebruiken voor de verschillende psychologische kanten van de monnik. Sankara (‘introspectie’) neemt ons mee op een geestelijke tocht, die begeleid wordt door voortreffelijk camerawerk dat de prachtige natuur en veelbetekenende details laat zien in een meditatieve stijl, terwijl de soundtrack de sfeer van verlangen en gevaar goed overbrengt als de monnik wordt weggelokt van het rechte pad. (RS)