Retribution
Kurosawa Kiyoshi is een van de meest originele moderne Japanse filmmakers, met een snel groeiend oeuvre. Het afgelopen decennium draaide in Rotterdam gemiddeld elk jaar een nieuwe Kurosawa, terwijl niet eens al zijn films het festival hebben aangedaan. Iedere Kurosawa - duister, psychologisch en origineel als ze zijn - is interessant, maar Retribution is meer dan dat. Kennelijk stak de meester bij het maken van deze film in zeer goede vorm.
Yakusho Koji, een van Kurosawa's vaste acteurs, speelt een ervaren maar gestresste politierechercheur. Als hij een moordzaak moet onderzoeken waar hij zelf bij betrokken lijkt te zijn, raakt hij op de rand van een zenuwinzinking - wat bij Kurosawa betekent dat iemand elk moment ook echt in waanzin kan vervallen. Bovendien wordt hij lastig gevallen door de geest van een vrouw in een felrode jurk. De moordzaak krijgt een serievorm en de betrokkenheid van de rechercheur lijkt steeds waarschijnlijker. Hij gaat er zelf ook in geloven.