Paprika
Japanse anime van het hoogste niveau. Een volwassen verhaal (gebaseerd op de sciencefictionroman van Tsutsui Yasutaka) in de misleidende gedaante van een jeugdfilm, met zelfs elementen uit de kinderfilm, naast een enkele scène die in sommige landen de censuur in verwarring zal brengen.
Het verhaal speelt zich af in een psychotherapeutisch onderzoekslaboratorium in het Tokio van de nabije toekomst. De aantrekkelijke jonge dokter Atsuko werkt met een apparaat waarmee zij de dromen van haar patiënten kan binnendringen (waardoor ze merkt dat zij in de dromen van anderen onder de codenaam Paprika een nog jongere en nog aantrekkelijker gedaante heeft: een snelle en wereldse jongedame met knalrood haar). Van deze nieuwe, nog ongekeurde uitvinding van haar briljante collega dokter Tohita bestaan maar vier exemplaren en als één ervan op een dag gestolen blijkt, breekt er paniek uit. Al snel is het Atsuko/Paprika duidelijk dat de dief kwade bedoelingen heeft met de droommachine die persoonlijkheden kan veranderen.
Als de droomdetective hulp krijgt van de klassieke hard-boiled detective Konikawa ontstaat er een effectief verbond tussen de wereld van Sigmund Freud en Raymond Chandler. Filmmaker Kon Satoshi is zeer virtuoos in zijn weergaloze mix van genrefantasie en realisme. Voor de dromen putte hij royaal uit de filmgeschiedenis, waarmee de film niet alleen een onderhoudend avontuur, maar ook een hommage aan de cinema is. ( GjZ )