Opera Aperta is een levend boek. Het biedt een scherp omlijnde conclusie van een totaaltraject van de kunstenaar Honoré d’O. Het rolboek functioneert als metafoor voor een volledig œuvre. Met de digitale technieken brengt Honoré d’O eerder plastisch dan grafisch teksten en beelden onderling en met elkaar in verband, zodat ze voor de kijker in hun contact eigen gevonden associaties genereren. De opgerolde kolommen links en rechts van het gekozen zichtbare beeld beschermen de keuze. Ze verlenen aan het zichtbare een magie in zijn relatie tot de zichtbare wereld van de andere beelden. Het is papier dat op zijn eigen benen heeft leren staan.